בועז נחמד
יועץ ארגוני, מרצה ומנחה סדנאות email



סדנאות והרצאות בנושא של יחסי אנוש ותקשורת בין אישית

 


 


הסדנא הקרובה: ביום שישי 11 אוקטובר 2013 תתקיים סדנת יחסי אנוש, בהרצליה פיתוח - אזור התעשיה. הסדנא תתקיים בין השעות 09:00-13:00 והיא תתמקד בשיפור יחסי האנוש, תקשורת בין אישית, אינטליגנציה רגשית ועוד. מחיר למשתתף: 200 שקלים כולל מעמ.

https://www.facebook.com/events/448029445315049/

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

תקשורת בין אישית זאת סדרה של פעולות שאנחנו מפעילים כל הזמן, תמיד, למול כולם. בעבודה, בבית, בכיתה של הילד, בתהליכי מכירה או רכישה של דירה וגם כאשר אנחנו נמצאים בראיון עבודה או בבליינד דייט.

סט הפעולות הללו, הנקראות תקשורת בין אישית מורכבות מאוד, מסובכות ולעיתים אפילו לא מובנות גם למומחים. לפעמים (וזה קורה לא מעט) יודעים המומחים בתחום זה לאבחן את האירועים הקיצוניים, את המקרים שמאוד בולט בהם אירוע זה או אחר (חיובי או שלילי) בתחום יחסי האנוש. יודעים להבחין בין אנשים שיש להם יחסי אנוש מעולים לבין אלו שיחסי האנוש שלהם גרועים. אבל מה שקורה באמצע, אצל מרבית האנשים, לא תמיד ניתן להסבר. ברם, כאשר ניתן להסביר את האירוע או את סדרת האירועים שהתרחשו, ניתן ללמוד מהם לא רק על האדם, על הסביבה בה הוא גדל והתחנך אלא גם על היכולות העתידיות שלו בעבודה, בקריירה, בזוגיות, בבית. ובמקביל לכך, ניתן להציף בפניו מספר דרכים על מנת להשתפר. להשיג תוצאות טובות יותר.

אפשר לנסות תהליכים של אימון אישי או הדרכה על מנת לכסות על פני פערים מאוד בולטים. אבל מה קורה למרבית האנשים? לרוב בני האדם יש יחסי אנוש לא רעים בכלל. לעיתים הם טובים יותר ולעיתים טובים פחות אבל הבסיס הוא לא גרוע ולא מעולה. האם ניתן לשפר את יחסי האנוש של אנשים אלו? ובכן, כמעט תמיד התשובה נעוצה בשני מישורים. הראשון הוא הרצון של האדם לשפר את יחסי האנוש שלו והשני הוא האדם שמלמד אותו, מאמן אותו. הרצון האישי היא תנאי ייסודי לשפר את יחסי האנוש. המדריך שידע "לגעת" באדם או להכיר ביכולות הפנימיות של אותו מתאמן ועל ידי חיזוק שלהם לצאת לכיוון של שיפור הנקודות השליליותת - אותו מדריך ומאמן הוא הווקטור השני החשוב לא פחות מהראשון, בתהליכים אלו.

ואכן - את העולם המורכב של תקשורת בין אישית ניתן לשפר על ידי רמה גבוהה של מודעות עצמית של האדם. ניתן לעשות זאת באמצעות תהליכי שיקוף של המדריך למולו אבל עדיין יש צורך אמיתי וכן בשיתוף הפעולה שלו, ברצון אמיתי להגיע לידי שיפור אישי ופריצת דרך אנושית ומקצועית.

את יחסי האנוש ניתן להדריך בסדנא, קורס, כנס מקצועי, ועידה מקצועית, יום עיון, הרצאה ועוד. את התחום הזה אפשר לשפר גם בעבודה של "אחד על אחד". אפשר להדריך נושא זה הן בקבוצות הטרוגניות של אנשים ומנהלים מרבדים שונים והן בקבוצות בעלות אופי הומוגני, אחיד. לרוב מומלץ לבצע סדרה של הדרכות רצופות שבוע לאחר שבוע או במסגרת של מספר ימי הדרכה אבל גם הרצאה קצרה של שעה וחצי יכולה לחשוף את המשתתפים בה ל"טעימות" מהעולם המדהים של יחסי אנוש ותקשורת בין אישית.

ההקשבה מהווה מרכיב מרכזי בעולם של יחסי אנוש ותקשורת בין אישית. את ההקשבה ניתן לשפר וללמוד היטב באמצעות תהליכי הדרכה קבוצתיים או אישיים שונים ומגוונים. מטרת ההקשבה בעולם יחסי האנוש היא כפולה. ראשית לתת כבוד לאדם שאיתו מדברים ושנית להבין (אבל באמת להבין) את הצרכים שלו, הרצונות שלו, המהוויים שלו, על מנת ליצור איתו כימיה ודיאלוג אמיתי.

יחסי אנוש אמיתיים באים לידי ביטוי לא רק במצבים קלים ופשוטים שניתן בקלות להגיע לאיזון בין הצדדים אלא בעיקר באירועים מורכבים ומסובכים הדורשים הכרה אישית, זהות עצמית, אסרטיביות ושילוב של כל אלו בתוך עולם התוכן החשוב של אמפטיה, הקשבה והכלה של הצד השני. תקשורת בין אישית מקצועית תבוא לידי ביטוי דווקא כאשר הפרטנר לצד השני לדיאלוג הוא מורכב וקשה לתקשורת - דווקא שם, יבואו לידי ביטוי יחסי האנוש האישיים ורמת המקצועיות הגבוהה שאדם מסוגל להפגין עם כישורי התקשורת הבין אישית שלו.

במהלך ניהול קונפליקטים וניהול משא ומתן באים, כאמור, יחסי האנוש של האדם לכדי ביטוי בצורה הטובה ביותר. כאן לא ניתן כמעט להסתתר מאחורי דמות או מאחורי מסיכה. כאן אפשר להיות רק "אמיתיים" - והדבר המעניין הוא שגם את זה ניתן ללמוד, לרכוש לדעת לעשות טוב יותר.

לניהול מערכות יחסים ולניהול תקשורת בין אישית בעולם הפרטי אבל בעיקר בעולם העסקי יש משמעות רבה מאוד כאשר דנים בשאלות אלו למול מצבי אי וודאות. המשמעות של אי וודאות היא כי זאת הגישה הבסיסית לעולם המשתנה של המאה עשרים ואחת ושל מערכות יחסי העבודה ואפילו במערכות יחסים בין אישיות רגילות. אי הוודאות זה הדבר הוודאי היחידי שניתן לומר על העתיד. מערכות של יחסי אנוש מאופיינות בחוסר ידיעה לגבי העתיד - ועדיין מחייבות את האדם (ואת הארגון שהוא עומד בראשו או את את המחלקה שהוא מנהל) להתמודד בצורה אופטימאלית עם חוסר ידע, חוסר הבנה ועם ההכרה כי מצבים אלו הם המצאים האפשריים היחידים עלי אדמות. וכאן מגיעות מערכות היחסים הבין אישיות לשיא, למיצוי הפוטנציאל האישי שלהם.

מתוך נושאי ההדרכה: תקשורת בין אישית, יחסי אנוש, שפת הגוף, העברת מסרים לא מילוליים למול מסרים מילוליים, העברת מסרים מילוליים שסותרים את המסרים הלא מילוליים, תזמון, מערכות יחסי ארוכות טווח למול מערכות יחסים קצרות טווח, שיפור יחסי אנוש במצבי לחץ, תקשורת בין אישית במצבי עומס, ניהול דיאלוגים טעונים רגשית, ערוצי תקשורת בין אישיים, מתן כבוד לזולת, צניעות וענווה כמרכיב מרכזי ביחסי אנוש, ועוד.  

 

מרצה: בועז נחמד boaz8@zahav.net.il  נייד: 050-5201857

הדפסשלח לחבר

email
בניית אתרים